Història de la Coral Polifònica de Granollers
La tasca de la Polifònica de Granollers s’inicia la tardor del 1977, a
partir d’una iniciativa de Josep Subiranas i Salarich, recollida per un nucli
de joves integrats a les Joventuts Musicals de Granollers.
Fins al curs 1983-1984, Josep Subiranas dirigeix la Coral i confecciona
un ampli repertori del qual caldria destacar la Missa alemanya de Shubert. A partir d’aleshores, Agustí Vidal i
Valls, membre fundador, n’és el director i amplia el repertori. Del treball
efectuat durant aquests anys, cal destacar-ne la Missa a sine tubiis d’Antoni Soler, la Missa Brevis en fa menor
de Joseph Haydn, algunes de Les ensalades
del català Mateu Fletxa, els Valsos
amorosos op. 52 de Johannes
Brahms o els Nocturns de Wolfgang
Amadeus Mozart. Durant el 1992, va ser un dels cors integrants de la FCEC que,
pertanyents a la delegació del Vallès, van preparar el Rèquiem de W. A. Motzart. De 1993 cal destacar la preparació
conjunta, amb l’Obrador Coral de Rubí, de la Missa Brevis Sancti Joannis
de Deo de J. Haydn
La Coral va fer un salt qualitatiu important l’any 1995, amb la
presentació d’Il Festino nella sera
del Giovedi Grasso avanti cena, d’Adriano Banchieri, en el qual s’exploraven
les possibilitats escèniques, tant de la partitura com de la coral. Aquest
espectacle va ser representat arreu del país amb gran acollida i va fer
mereixedor el grup del Premi a la Creativitat en l’apartat musical, atorgat per
la Federació d’Ateneus Populars de Catalunya.
El següent projecte fou l’opereta coral Abans del silenci, amb música de
Salvador Brotons, lletra de Jaume Sesé i posada en escena de Frederic Roda, que
representava la història de la Unió
Liberal de Granollers. L’innovador format de l’obra, sense precedents, i
l’arrelament en la història local va fer possible que fos saludada per la
crítica com una aportació de referència al món coral català. La seva estrena va
tenir lloc dins del Festival Internacional de Música de Granollers l’any 1998,
sota la direcció del compositor Salvador Brotons, juntament amb l’Orquestra
Simfònica del Vallès. Se’n va enregistrar un disc amb la participació de la
Simfònica del Vallès. Aquesta obra va ser representada més de deu vegades a
Granollers i altres poblacions de Catalunya.
L’any 2000 s’estrenà
Swing al cor, fruit d’un
projecte conjunt amb la Big Band de Granollers. En aquesta ocasió, coneguts
temes del jazz i del pop van ser especialment arranjats per aquestes formacions,
de la mà d’Àlex Martínez i Martí Ventura. Després de la seva estrena en el marc
del Festival de Jazz de Granollers, l’espectacle va ser present al Mercat de
Música Viva de Vic i al Festival Internacional de Jazz de Terrassa del mateix
any. En aquesta ocasió també se’n va fer l’enregistrament.
Una altra proposta extraordinàriament innovadora fou Contranit (2005), amb música
d’Albert Guinovart i lletra de Santi Montagud, que proposava una reflexió sobre
la condició humana. En aquest espectacle s’hi sumaven diferents disciplines
artístiques i comptava amb la col·laboració de Marta Carrasco en la
coreografia, Pep Bou en la imatgeria visual, Vicenç Viaplana en la concepció
escenogràfica, i Agustí Vidal i Dario Sirerol en l’ambientació olfactiva.
Estrenada el mes març de 2003 al Teatre Auditori de Granollers, també se’n va
enregistrar un disc al costat de l’Orquestra de Cambra de Granollers.
Posteriorment s’estrenaren dues produccions més: Fils (2006)
amb una dramatúrgia de Bertus Companyó, que proposava una reflexió sobre la facultat d’escollir i,
musicalment, era un repàs a l’itinerari de la Polifònica de Granollers; i Risus
Paschalis (2007), també amb dramatúrgia de Bertus Companyó, en què es
donava forma teatral a tres de Les ensalades del compositor català Mateu
Fletxa el Vell. Aquesta producció, també estrenada al Teatre Auditori de
Granollers i representada a diverses poblacions de la comarca, va ser el
concert de clausura de la Setmana de Música Antiga de Mataró, el 3 de febrer
del 2008.
Durant els darrers anys la Coral ha preparat i
presentat diversos concerts amb l’Orquestra de Cambra de Granollers amb obres
de Vivaldi (Glòria, Credo), Fauré (Rèquiem) i Orff (Carmina
Burana).
El novembre 2008 es va representar al Teatre
Auditori de Granollers la reposició de l’obra Abans del silenci, com a cloenda dels actes
commemoratius del 70è aniversari del bombardeig que sacsejà la ciutat de
Granollers durant la Guerra Civil, i es va reviure l’èxit del 1998, ja que es va omplir
la sala gran del TAG en els dos concerts consecutius.
El 2010 va representar una nova fita en la
qualitat i l’originalitat de les propostes de la Coral amb l’estrena de l’obra
original Tu no sabe inglé, que es va representar a Granollers, Sant
Celoni, Sant Esteve de Palautordera, Cardedeu, Lliçà d’Amunt, Cadaqués,
Canovelles, amb gran èxit de públic i crítica. I, a més, el juliol de 2011 va
portar la coral a La Havana (Cuba), on es va representar l’obra juntament amb
la coral Coralina, unes de les millors de Cuba. Aquesta obra, basada en una
idea d’Agustí Vidal, explica el gran intercanvi musical que va representar la
trobada, justament al gresol de Cuba, de les músiques africanes i les del
renaixement europeu i que va donar origen a la majoria de les novetats musicals
que van anar apareixent a Europa i Amèrica a partir del barroc. El muntatge va
comptar amb l’escenografia de Marta G. Otín, la coreografia d’Àgueda Murillo i
amb composicions originals de Francesc Vidal, Martí Ventura, Àlex Martínez i
Joan Vidal.
El 2012 va ser l’any d’El Messies de Haendel, que es va presentar al Teatre Auditori de Granollers, juntament amb altres corals i amb l’Orquestra de Cambra de Granollers.
El gener de 2013, juntament amb el Cor de Cambra i el Cor Amics de la Unió, vam presentar el concert Mozart al cor, en homenatge a Carles Riera.
El 2 de febrer de 2014 es va estrenar, amb el Teatre Auditori absolutament ple, l’espectacle HMMMM, un viatge a les emocions i a l’origen del llenguatge humà a partir de diverses peces musicals, algunes tradicionals tan europees com americanes o africanes i d’altres adaptades pels compositors Francesc Vidal, Alex Martínez, Martí Ventura i Joan Vidal. La direcció escènica en aquesta ocasió va ser encarregada a Dusan Tomic.
El diumenge 1 de març del 2015 s’estrena al Teatre Auditori de Granollers l’espectacle Llunyania, un recull d’obres originals per a cor dels músics catalans de la postguerra, que van haver de patir un exili interior i una vida precària pel fet de ser músics i catalans. Es va aconseguir un espectacle molt emotiu, també sota la direcció escènica de Dusan Tomic. Aquesta obra es va presentar també a Parets, Llinars i Les Franqueses.
El 27 de febrer del 2016 la Coral participa, com a representant de la demarcació de Barcelona, en el Concert homenatge a Rafael Patxot i l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya, que es celebrà a l’Auditori de Barcelona.
La tardor d’aquest any 2017 la Coral Polifònica de Granollers celebrarà 40 anys. I per això està preparant un nou espectacle original que, com tots els anteriors, també s’ha construït a partir d’una idea del seu director, Agustí Vidal. S’estrenarà l’octubre al Teatre Auditori de Granollers, amb el títol Sarau, i esperem que també serà una fita important en la llarga història de la Coral Polifònica de Granollers.
El 2012 va ser l’any d’El Messies de Haendel, que es va presentar al Teatre Auditori de Granollers, juntament amb altres corals i amb l’Orquestra de Cambra de Granollers.
El gener de 2013, juntament amb el Cor de Cambra i el Cor Amics de la Unió, vam presentar el concert Mozart al cor, en homenatge a Carles Riera.
El 2 de febrer de 2014 es va estrenar, amb el Teatre Auditori absolutament ple, l’espectacle HMMMM, un viatge a les emocions i a l’origen del llenguatge humà a partir de diverses peces musicals, algunes tradicionals tan europees com americanes o africanes i d’altres adaptades pels compositors Francesc Vidal, Alex Martínez, Martí Ventura i Joan Vidal. La direcció escènica en aquesta ocasió va ser encarregada a Dusan Tomic.
El diumenge 1 de març del 2015 s’estrena al Teatre Auditori de Granollers l’espectacle Llunyania, un recull d’obres originals per a cor dels músics catalans de la postguerra, que van haver de patir un exili interior i una vida precària pel fet de ser músics i catalans. Es va aconseguir un espectacle molt emotiu, també sota la direcció escènica de Dusan Tomic. Aquesta obra es va presentar també a Parets, Llinars i Les Franqueses.
El 27 de febrer del 2016 la Coral participa, com a representant de la demarcació de Barcelona, en el Concert homenatge a Rafael Patxot i l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya, que es celebrà a l’Auditori de Barcelona.
La tardor d’aquest any 2017 la Coral Polifònica de Granollers celebrarà 40 anys. I per això està preparant un nou espectacle original que, com tots els anteriors, també s’ha construït a partir d’una idea del seu director, Agustí Vidal. S’estrenarà l’octubre al Teatre Auditori de Granollers, amb el títol Sarau, i esperem que també serà una fita important en la llarga història de la Coral Polifònica de Granollers.